بلاگ اُستادیو
اساتید برجسته ایرن

اساتید برجسته ایرن

شناخت اساتید برجسته و جایگاه علمی آنان در مقایسه با سایر نخبگان در انتخاب یک دانشگاه خوب برای تحصیل نقش بسزایی دارد. اگر برایتان مهم است بدانید که برجسته‌ترین اساتید ایران چه کسانی هستند و در چه دانشگاه‌هایی تدریس می‌کنند با ما در این مطلب همراه باشید.

بهترین اساتید دانشگاه‌های ایران

پیش از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که همه اساتید با هر مدرک و جایگاهی برای ما قابل تقدیر و احترام هستند و اینکه ما در این مطلب به اسامی بعضی از این بزرگواران اشاره می‌کنیم به منزله این نیست که صرفاً سایر اساتید جایگاه علمی قابل قبولی ندارند. درعین‌حال بعضی از اساتید بر اساس ضوابط و معیارهایی از پیش تعیین شده به‌عنوان برترین و برجسته‌ترین‌ها انتخاب شدند که در ادامه به معرفی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.
لازم به ذکر است که انتخاب اساتید برجسته علاوه بر شاخص‌های آموزشي و پژوهشي با توجه به معيارهاي شخصيتي اين افراد نيز صورت گرفته است و رفتار و منش استادي و مقبوليت آن‌ها در جمع دانشگاهيان از جمله عوامل مؤثر در گزينش اين افراد بوده است. در این ادامه به معرفی 10 تن از فرهیختگانی که نامشان در فهرست اساتید برجسته ایران به چشم می‌خورد می‌پردازیم:

  • دکتر سيد حسين ابطحي استاد برجسته در رشته مديريت مهندسي در دانشگاه علامه طباطبايی
  • دکتر عباس بازرگان هرندي استاد برجسته در زمینه تحقيقات آموزشي در دانشگاه تهران
  • دکتر محمود عابدي استاد ادبيات فارسي در دانشگاه تربیت‌معلم
  • دکتر سيد حمیدرضا علوي استاد برجسته فلسفه تعليم و تربيت در دانشگاه شهيد باهنر کرمان
  • حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سيد رضا مؤدب استاد برجسته در رشته‌های علوم قرآن و حديث در دانشگاه قم
  • دکتر محمود مهر محمدي استاد برنامه‌ریزی درسي در دانشگاه تربيت مدرس
  •  دکتر محمدمهدی ابراهيمي استاد برجسته علوم رياضي در دانشگاه شهيد بهشتي
  • دکتر اعظم ايرجي زاد استاد برجسته شاخه فيزيک در دانشگاه صنعتي شريف
  • دکتر بيژن دوار استاد برجسته در رشته رياضي محض در دانشگاه يزد
  • دکتر مهدي دهقان استاد برجسته رياضي در دانشگاه صنعتي اميرکبير

اسامی نام برده از جمله اساتید برجسته دانشگاه‌های ایران می‌باشند که بسیاری به خاطر حضور آن‌ها دانشگاه محل تحصیل خود را جایی برمی‌گزینند که بتوانند بیشتر از محضر ایشان بهره ببرند در ادامه این مطلب قصد داریم اساتید برجسته شاخه‌های علمی مختلف را به تفکیک و با جزئیات بیشتری معرفی کنیم

اساتید برجسته ایران در رشته حقوق

از جمله اساتید برجسته ایران در شاخه علم حقوق می‌توان به دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی اشاره کرد. این استاد فرهیخته در شهرستان لنگرود گیلان به دنیا آمد. ایشان نزد برجسته‌ترین استادان آن زمان به تحصیل فقه- اصول-فلسفه-منطق-عرفان و علوم دیگر حوزه پرداختند. بعد از تکمیل مطالعات حوزوی و گرفتن درجه اجتهاد، موفق به اخذ دکترای حقوق از دانشگاه تهران شدند و هم‌زمان به قضاوت در دادگستری و تدریس در دانشگاه پرداختند. تألیف حدود یک‌صد جلد کتاب و مقاله در طول بیشتر از پنجاه سال حاصل کارنامه درخشان علمی ایشان است.

دكتر ايرج گلدوزيان یکی دیگر از اساتید برجسته ایران در رشته حقوق می‌باشد. دکتر گلدوزیان در مشهد متولد شد. وي داراي مرتبه استادی دانشگاه بوده و علاوه بر آن وكيل دعاوي، مشاور حقوقي و مترجم رسمي نیز می‌باشد. اخذ درجه پروفسوري حقوق و عضويت در هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی هاوايي از دیگر افتخارات این استاد برجسته است.
از مهم‌ترین آثار تأليفي و تحقيقي دکتر گلدوزیان می‌توان به حقوق جزاي عمومي، حقوق جزاي اختصاصي، گفتارهايي در حقوق كيفري، حقوق كيفري اختصاصي تطبيقي، بایسته‌های حقوق جزاي عمومي و محشاي قانون مجازات اسلامي اشاره کرد. نام دکتر سید حسن امامی نیز در فهرست برترین اساتید رشته حقوق به چشم می‌خورد. ایشان پس از سال‌ها تدریس و ریاست گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و انتخاب به‌عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران اخیراً به درخواست خود بازنشسته شدند.

اساتید برجسته ایران در رشته مدیریت

 در این بخش برای آن دسته از کاربرانی که مایل هستند با اساتید برجسته ایران در رشته مدیریت آشنا شوند فهرستی از فرهیختگان برجسته این حوزه آماده کرده‌ایم. سید مهدی الوانی معروف به پدر مدیریت دولتی ایران از جمله اساتید برجسته شاخه مدیریت است که بی شک سهم زیادی در تبیین اهمیت و جایگاه رشته مدیریت دولتی برای پیشرفت ایران داشته است. اساتید رشته مدیریت از ایشان به‌عنوان استاد علم و اخلاق یاد می‌کنند. آقای الوانی استاد تمام بازنشسته دانشگاه علامه و استاد تمام دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد قزوین است. ایشان در این زمینه چندین کتاب تألیف و ترجمه کرده است.

اساتید برجسته ایران در رشته پزشکی

در این بخش نیز برای آن دسته از کاربرانی که مایل هستن با برترین اساتید در رشته پزشکی آشنا شوند فهرستی از فرهیختگان برجسته این حیطه آماده کرده‌ایم. دکتر موسیوند فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه تهران، فوق‌لیسانس مهندسی مکانیک از کانادا، دکتری پزشکی و فوق تخصص جراحی قلب از کانادا از جمله اساتیدی است که نامش در صدر فهرست برترین‌های پزشکی ایران به چشم می‌خورد. ایشان صاحب اختراعاتی از جمله قلب مصنوعی، امکان تشخیص طبی از راه دور و تنظیم و معالجه قلب، شناسایی DNA انسان توسط اثرانگشت و ۱۴ اختراع در زمینه پزشکی دیگر می‌باشند.
دکتر علی‌اصغر خدادوست پدر چشم‌پزشکی ایران همچنین استاد چشم‌پزشکی دانشگاه‌های آمریکا و یکی از چشم‌پزشکان مطرح بین‌المللی یکی دیگر از اساتید برجسته ایران در شاخه پزشکی است. او توسط افراد برجسته جامعه چشم‌پزشکی آمریکا به‌عنوان برترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی و مشهور شد. شهرت او علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه درجراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای درزمینهٔ ناراحتی‌ سطح قرنیه ‌است تا آنجا که در پیوندهای قرنیه روی مکانیسم دفع پیوند به‌افتخار او به نام خودش نام‌گذاری شده است‌.

اساتید برجسته ایران در رشته‌های مهندسی

علی مقداری زاده استاد تمام بازنشسته دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است. او دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه نیومکزیک آمریکا است. این استاد برجسته مسئول آزمایشگاه رباتیک اجتماعی-شناختی در قطب علمی طراحی رباتیک و اتوماسیون نیز کی باشد. وی با درخواست خود و موافقت دانشگاه صنعتی شریف با ۳۳ سال سابقه خدمت درخشان در دانشگاه صنعتی شریف و در سن ۶۰ سالگی به‌عنوان جوان‌ترین استاد تمام، مهندسی مکانیک کشور بازنشسته می‌شود تا راه برای جذب استادان تازه فارغ‌التحصیل بازتر شود.
تا این جا فهرستی از اساتید برجسته دانشگاهی ایران را معرفی کردیم در ادامه قصد داریم به عوامل و فاکتورهایی اشاره کنیم که موجب این برتری‌ها شده‌اند:

  •  تشویق دانشجو به پاک نمودن انگیزه و نیت خود در تحصیل و قرار دادن تلاش خود در راستای اهداف الهی و انسانی و کسب خوشنودی و رضایت پروردگار.
  •  به وجود آوردن شوق و دل‌بستگی به علم در دانشجویان
  •  دلسوزی و رأفت نسبت به دانشجو و دوست داشتن آن‌ها، چرا که علم و دانش نوعی خویشاوندی و پیوند روحی و معنوی است و از پیوند و خویشاوندی جسمانی ارزشمندتر است و شاگرد والاترین و بهترین برادر و فرزند استاد است.
  •  استفاده از محبت و مهر و مودت برای کمک دانشجو که این از مؤثرترین عوامل تعلیم و تربیت است.
  •  فروتنی و تواضع استاد نسبت به دانشجو.
  •  بیان مطالب علمی متناسب با استعداد و توانایی درک دانشجو
  •  بیان قواعد کلی و اصول علوم در هنگام تدریس
  •  مطرح کردن مسائل علمی دقیق و پرسش از دانشجویان
  •  آراستگی ظاهری
  •  رعایت احترام شاگرد و حفظ شخصیت او و اهمیت دادن به افکار او
  •  رعایت مساوات در توجه به دانشجویان
  •  رعایت امتیاز استعداد و تفاوت‌ هوش دانشجویان
  •  ایجاد انضباط و حس مسئولیت اخلاقی در دانشجویان
  •  مدارا با دانشجو و توجه کردن به پرسش‌های او
  • رعایت اعتدال در بیان کردن و توضیح مطالب


جمع بندی

آموزش از وظایف اصلی دانشگاه¬هاست و در واقع استاد مهم¬ترین و اصلی‌ترین رکن آن است. آموزش کلید شکوفا کردن توانایی¬های انسان است و مهم‌ترین نقش در این بخش به دلیل تأثیر گسترده و عمیقی که اساتید دارند متعلق به آن‌ها است. در این مقاله نیز به پاس اهمیت ویژه استاد در نظام آموزشی، به معرفی ویژگی‌های یک استاد برتر و اساتید برجسته ایران در دانشگاه‌ها پرداختیم. امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق متعلق به اُستادیو میباشد و هرگونه بهره برداری پیگرد قانونی دارد.