بلاگ اُستادیو
دانشگاه شهریه پرداز

دانشگاه شهریه پرداز


شهریه پرداز در دفترچه انتخاب رشته چیست؟


 کسانی که دفترچه انتخاب رشته کنکور را اگر یک بار هم خوانده باشند با واژه  دانشگاه شهریه پرداز مواجه شده اند. این دانشگاه ها در قبال تحصیل از دانشجو شهریه می گیرند. دوره شبانه که امروزه با نام نوبت دوم در دفترچه ها ثبت می شود نوعی دوره شهریه پرداز است، دیگر دوره های شهریه پرداز شامل پردیس خودگردان، دانشگاه غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد است که نام این ها در دفترچه ها با توجه به رشته ها و مکان تحصیل ذکر می شوند.



منظور از دانشگاه شهریه پرداز چیست؟


دانشگاه شهریه پرداز به دانشگاهی اطلاق می شود که دانشجویان در قبال تحصیل خود شهریه ای پرداخت کنند. همه دوره های تحصیلی به جز دوره های روزانه در دسته شهریه پرداز ها قرار می گیرند و روال پرداخت شهریه در این دانشگاه ها روال ویژه خود را دارد. در این دانشگاه ها دانشجو موظف است با توجه به جدول شهریه نیمسال قبولی خود شهریه ثابت و شهریه متغیر را به دانشگاه پرداخت کند. این دانشگاه‌ها و دوره ها شامل دانشگاه آزاد و پیام نور دانشگاه غیر انتفاعی پردیس خودگردان و دوره های شبانه می شود.

 با توجه به گفته‌های بالا تحصیل در این دانشگاه ها تنها با پرداخت هزینه ممکن است، دوره هایی که در آن دانشجو موظف است با توجه به نوع دوره و دانشگاه و مقطع تحصیلی خود مبلغی معین را در قبال تحصیل خود به دانشگاه پرداخت کند به این دوره ها و دانشگاه ها دوره های شهریه پرداز می گویند.

 هزینه های دیگری مانند بیمه وجود دارد که دانشجو در هر شرایطی باید آن را به دانشگاه پرداخت کند و این هزینه هیچ ربطی به شهریه پرداز بودن دانشگاه ندارد و شامل حال تمام دانشجویان که در دوره روزانه و چه در دوره های شهریه پرداز می شود.

 شاید برای شما این سؤال به وجود آمده باشد که شهریه ثابت و شهریه متغیر به چه معنا هستند؟ در پاسخ به این مطلب باید گفت که میزان شهریه ثابت در این دوره ها تا پایان سنوات تحصیلی مجاز برای دانشجویان ثابت می‌ماند، اما شهریه متغیر در دوره های شهریه پرداز با توجه به برخی از عوامل مانند رتبه و هیئت علمی دانشگاه امکانات و ... ممکن است سالانه چند درصد افزایش یابند و دانشجو موظف است با توجه به تعداد واحدهای خود این شهریه ها را به دانشگاه بپردازد در ادامه به جزئیات هزینه و شهریه تحصیلی در تمام دوره ها و دانشگاههای شهریه پرداز اشاره می شود.



روزانه شهریه پرداز چیست؟


دانشگاه های سراسری مجموعه دانشگاه های هستند که به وزارت علوم تحقیقات و فناوری وابسته‌اند و هزینه آن ها توسط دولت پرداخت می شود این دانشگاه ها به دو صورت روزانه و شبانه اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند در روش روزانه دانشجویان به صورت رایگان در رشته‌های خود به تحصیل می پردازند. این دانشگاه ها بالاترین سطح اعتبار را دارند، اگر داوطلبی در دوره روزانه دانشگاه های دولتی پذیرفته شود و با توجه به هر شرایطی بخواهد انصراف دهد، از شرکت در کنکور سال آینده محروم خواهد بود.

این دانشجویان در قبال هزینه هایی که دولت در عوض آن ها پرداخت می کند تعهد به خدمت دارند. با توجه به محدودیت برخی از رشته ها مانند رشته های علوم تجربی اعم از: پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که در پذیرش دانشجو محدود هستند، برخی از دانشگاه ها به ازای دریافت هزینه چندین نفر بیشتر از حالت عادی را در این رشته ها پذیرا می شوند. هم دانشجویانی که هزینه ای پرداخت نمی کند و هم دانشجویانی که هزینه‌ای پرداخت خواهند کرد، در یک کلاس درس با اساتید مشترک مشغول به تحصیل می شود و اعتبار مدرک آن ها یکسان است.



 دانشگاه شهریه پرداز شبانه چیست؟


 یکی از دوره های دانشگاه سراسری دوره شبانه است دانشجویان می توانند در این دوره در مقاطع کاردانی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل نمایند. برخورداری از تمامی امکانات تحصیلی دانشگاه دولتی برای دانشجویان دوره شبانه و همچنین دانشجویان دوره روزانه یکسان است و تنها تفاوت این دو دوره در میزان امکانات رفاهی و پرداخت شهریه دانشگاه است که بر اساس نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی می توانند این هزینه متفاوت باشد.

 دانشجویانی که در دوره شبانه به تحصیل می پردازند از همان کلاس های دوره روزانه بهره مند می شوند، سؤالی که اینجا ذهن خواننده را متوجه خود می‌کند این است که کدام امکانات رفاهی دوره شبانه با دوره‌های روزانه متفاوت است؟ واگذاری خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم شبانه یکی از این تفاوت ها می باشد. دانشگاه ها در دفترچه های انتخاب رشته نیز به این نکته اشاره می کند که دانشگاه به هیچ وجه تعهدی نسبت به تأمین خوابگاه برای دانشجویان شبانه ندارد.

یکی از تفاوت های دانشگاه شبانه با روزانه تفاوت رشته های این دو دوره است که تعداد رشته های تحصیلی دانشگاه شبانه محدود تر از دانشگاه روزانه است. به عنوان مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی در نوبت دوم ارائه نمی شوند. به این ترتیب ظرفیت پذیرش دانشگاه شبانه از دانشگاه روزانه کمتر است. مزیت دانشگاه شبانه نسبت به دانشگاه روزانه این است که اگر داوطلبی پس از پذیرش انصراف دهد از کنکور سراسری سال بعد محروم نمی شود. اعتبار مدرک دانشگاهی شبانه با مدرک دانشگاهی روزانه یکسان است.



 همه چیز درباره دانشگاه شهریه پرداز پردیس خودگردان


 یکی دیگر از دانشگاه هایی که دانشجو موظف به پرداخت هزینه است دوره پردیس خودگردان است. از شعبه های دانشگاه های دولتی می توان به پردیس های دانشگاهی خودگردان اشاره کرد که هدف از ایجاد این شعب پذیرش دانشجو در قبال دریافت شهریه است. پذیرش دانشجویان در این دوره نیز از طریق آزمون سراسری سنجش صورت می گیرد که تمام مقررات و آیین نامه های دانشگاه با نظارت سازمان سنجش در این موارد لحاظ می شود.

 در ابتدا پذیرش دانشجو در این دانشگاه شهریه پرداز ( دانشگاه پردیس خودگردان)  به صورت نیمه متمرکز یا همان دو مرحله ای انجام می شد در این نوع پذیرش سه برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه می شود و ممکن بود رتبه های بالاتر در آزمون به موفقیت نرسند و رتبه های پایین تر پذیرش شوند.

 از سال ۱۳۹۳ پذیرش دانشجو در این دوره ها نیز به صورت متمرکز یعنی تک مرحله ای انجام می شود و مصاحبه ندارند.

 از مزیت های تحصیل در پردیس های خودگردان می‌توان به این مورد اشاره کرد که بعد از فارغ التحصیلی تعهد خدمت ندارند و اگر بخواهند از کشور خارج شوند یا اگر بخواهند در جایی مشغول به کار شوند و نیازی به خرید تعهد و مدرک ندارند.

 مزیت دیگر این دوره این است که اگر دانشجویی بخواهد از رشته قبولی خود در این دوره انصراف دهد، می تواند در کنکور سال آینده شرکت کند اما دانشجویان دوره روزانه در صورت انصراف از شرکت در کنکور آینده محروم می شوند.

 گزینش همه رشته های پردیس به صورت کشوری انجام می شود. نکته جالب این است که در پردیس‌های خودگردان بومی‌گزینی وجود ندارد و پذیرش همه رشته ها ازجمله رشته پزشکی به صورت کشوری می باشد. شهریه دوره های پردیس خودگردان بر اساس مصوبات هیئت امنای دانشگاهی که دانشجو در آن در حال تحصیل است تعیین می شود؛ بنابراین ممکن است که دو دانشجو در دو دانشگاه پردیس خودگردان متفاوت در یک رشته یکسان تحصیل کنند اما شهریه هایشان با هم تفاوت داشته باشد.



 همه چیز درباره دانشگاه شهریه پرداز پیام نور


 یکی دیگر از دانشگاه های غیر روزانه که در قبال تحصیل دانشجو از او شهریه دریافت می‌کند، دانشگاه پیام نور است که در مهرماه سال ۱۳۶۷ تأسیس شده است.

 بنیه آموزشی این دانشگاه آموزش از راه دور و نیمه حضوری است و در رشته های مختلف در رشته های مختلف دانشجو می پذیرد. پذیرش دانشجو در این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی پیوسته کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی انجام می شود.

 این دانشگاه شهریه پرداز در سال های ابتدایی فعالیت خود از طریق کنکور سراسری دانشجو می پذیرفت اما در سال های اخیر در مقطع کارشناسی پیوسته پذیرش بدون کنکور دانشجو را نیز در دستور کار خود دارد. در حال حاضر هیچ داوطلبی از طریق آزمون دانش پذیری یا همان آزمون فراگیر جذب این دانشگاه نمی شود و ثبت نام بدون کنکور جای این آزمون را گرفته است.  دانشگاه پیام نور بیست و دومین دانشگاه برتر ایران معرفی شده است. به دلیل نیمه حضوری بودن کلاس های این دانشگاه دانشجویان کنکور کارشناسی ارشد بیشتر به این دوره علاقه مند هستند.



 دانشگاه شهریه پرداز غیرانتفاعی چیست؟


 مؤسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی یکی دیگر از دانشگاه های شهریه پرداز هستند که تحصیل در این مراکز مستلزم پرداخت شهریه است سیستم آموزشی این دانشگاه ها از ضوابط وزارت علوم تحقیقات و فناوری تبعیت می کنند و مدرک دانش‌آموختگان توسط وزارت علوم اعطا می‌شود.

 موسسه های غیر انتفاعی به صورت مستقل زیر نظر هیئت امنای موسسه اداره می شوند و پذیرش دانشجو در این مراکز نیز از طریق آزمون های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور صورت می گیرد.



همه چیز درباره دانشگاه شهریه پرداز آزاد


 دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی و شهریه پرداز به دلیل داشتن امکانات و سطح علمی مناسب توانسته است داوطلبان زیادی را در همه مقاطع به خود جلب کند.  میزان شهریه دانشگاه شهریه پرداز آزاد نسبت به دانشگاه های دوره های غیر روزانه دیگر بیشتر هست، اما این امر نتوانسته از محبوبیت این دانشگاه بکاهد و هر سال علاقه‌مندان زیادی متقاضی ورود به این دانشگاه هستند.  این دانشگاه در رشته های باآزمون تحت عنوان ظرفیت مازاد تحت عنوان ظرفیت مازاد دانشجو می پذیرد که شهریه این دوره با شهریه پردیس های خودگردان دانشگاه های سراسری یکسان است.  پذیرش بدون کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی یکی از دلایل محبوبیت این دانشگاه در جامعه است که در دو بازه زمانی مهر و بهمن در این مورد اقدام می‌شود. بررسی سوابق تحصیلی متقاضیان ملاک پذیرش آن ها در این دانشگاه شهریه پرداز است.

 اعتبار مدرک دانشجویان تحصیل کرده در رشته های بدون کنکور با دانشجویان پذیرفته شده در کنکور یکسان است. نداشتن حکم انتقالی و مهمان بودن در سایر مراکز مرتبط تنها تفاوتی است که تنها تفاوتی است که بین دانشجویان بین دانشجویان تحصیل کرده در رشته های بدون کنکور و دانشجویان پذیرفته شده در کنکور وجود دارد.

 این دانشگاه ششمین دانشگاه جهان بر اساس شمار دانشجو معرفی شده است. در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی یک پژوهشکده به نام پژوهشکده محیط های خشک دارد همچنین ۲۸ مرکز تحقیقاتی فعال است.

 این دانشگاه زیر نظر وزارت علوم و سازمان سنجش در همه مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرای دانشجویان است.



 دانشگاه شهریه پرداز مجازی چیست؟


 یکی دیگر از دانشگاه های شهریه پرداز دانشگاه مجازی است که در آن دانشجویان از طریق اینترنت در دانشگاه ثبت نام می کنند و با آموزش های از راه دور به تحصیل مشغول می شوند. آنچه که مشخص است هر دانشجو برای شرکت در دوره‌های آموزشی باید به دستگاه رایانه شبکه اینترنتی در دسترسی داشته باشد، موفقیت در این شیوه نوین آموزشی مستلزم انگیزه ی قوی و اراده است انگیزه ی قوی و اراده است.

در این دانشگاه ها زمان خاصی حضور در کلاس مشخص نشده است و دانشجو می تواند از این فرصت ویژه استفاده کند و در هر جا و مکانی از این کلاس‌ها بهره‌مند شود. مطالب ارائه شده در کلاس های این دانشگاه مطالبی مجازی نیست بلکه همان مطالبی است که در دیگر دانشگاه ها توسط استاد تدریس می شود، تنها تفاوت این است که ارتباط استاد و دانشجو در این دانشگاه شهریه پرداز در بستر فناوری از راه دور ایجاد می شود.

مشخص است که تمامی پذیرفته شدگان دوره مجازی چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به رشته قبولی خود ملزم به پرداخت شهریه هستند. دانشگاه های محدودی در این مورد اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. این دانشگاه ها همانند سایر دانشگاههای شهریه پرداز از طریق کنکور کارشناسی ارشد که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود دانشجو می پذیرد.

در دفترچه کنکور هر سال تعدادی از دانشگاه‌ها برای رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و همچنین چندین رشته کارشناسی به صورت شهریه پرداز دانشجو پذیرش می کنند. محل تحصیل در این موارد یا در پردیس خودگردان و یا در دانشگاه علوم پزشکی اعلام می شود که این موارد در دفترچه ذکر می گردد.

مدت زمان رشته پزشکی ۷ سال و تعداد واحدهای درسی آن ۲۹۰ واحد می باشد زمان تعیین شده برای رشته دندانپزشکی ۶ سال و تعداد واحدهای درسی آن ۲۱۷ واحد است تعداد واحدهای درسی رشته داروسازی ۲۱۱ واحد است که در مدت پنج و نیم سال به اتمام می‌رسد برخی از دانشگاه ها میزان شهریه علی الحساب برای پزشکی داروسازی دندانپزشکی را به صورت شهریه هر واحد جداگانه در جدولی اطلاع رسانی می کنند.



 تفاوت شهریه پرداز و پردیس


 پردیس به معنای زمین یا محوطه یزد که ساختمان های مجزای دانشگاه در آن قرار دارد دانشگاه های پردیس در ایران در یک محوطه دیگری غیر از خود دانشگاه می‌باشند و محل تحصیل دانشجویانی که در این رشته قبول می شوند در آن مکان مشخص می باشد. در حالی که دانشجویان شهریه پرداز در همان مکان دانشگاهی که انتخاب می‌کنند تحصیل می کنند. یک دانشگاه ممکن است در یک شهر چندین پردیس دانشگاهی داشته باشد که در مناطق مختلف شهر واقع می‌شوند.

اگر به دفترچه های انتخاب رشته دقت کنید، محل تدریس دانشگاههای پردیس در آنها ذکر می شود که دانشجو می تواند با توجه به شرایط خود مکان مناسب را انتخاب کند. شهریه دانشجویانی که در پردیس تحصیل می‌کنند نسبت به دانشجویانی که در دانشگاه شهریه پرداز مشغول به تحصیل می شوند کمی بیشتر است البته این موضوع در رشته های مختلف می تواند تفاوت های بیشتری داشته باشد.

 کسانی که در پردیس به تحصیل ادامه می دهند در مدرک شان نام پردیس ذکر می شود، البته این موضوع هیچ جنبه منفی ندارد و مدرکشان معتبر است.



 هزینه دانشگاه شهریه پرداز چقدر است


 این سؤال اغلب برای کسانی که قصد شرکت در رشته های شهریه پرداز علوم پزشکی را دارند مطرح می شود. جدول شهریه این دانشگاه ها همه ساله منتشر می شود و دانشجویان در ۵ مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای، دکتری تخصصی و دستیاری می توانند شهریه های خود را با توجه به این جداول بدانند. این جدول‌ها از سوی دبیرخانه مجامع شوراها و هیئت امنای معاونت برنامه ریزی مشخص می شوند و به دانشگاه‌ها اعلام می شود.

 سؤالات متداول


  •     به کدام دانشگاه ها شهریه پرداز می گویند؟

 با توجه به متن مقاله هر دانشگاهی که در قبال تحصیل از دانشجویان شهریه دریافت کنند دانشگاه شهریه پرداز نام می گیرند.

  •      دانشگاه شهریه پرداز شامل کدام دانشگاه ها می‌شوند؟


 همه دوره ها به غیر از دوره روزانه دانشگاه شهریه پرداز هستند که شامل دوره های شبانه پردیس خودگردان دانشگاه غیرانتفاعی پیام نور و دانشگاه آزاد می باشد.

  • چه نوع هزینه‌هایی در شهریه دانشگاههای شهریه پرداز باید پرداخت شود؟

 شهریه ثابت و شهریه متغیر و بیمه دانشجویی هزینه هایی هستند که در این دانشگاه ها باید پرداخت شود.

  •     شهریه متغیر پزشکی پردیس خودگردان برای ورودی های جدید تا آخر دوره تحصیلی بدون تغییر است؟

 بنا بر صلاحدید مسئولان شهریه متغیر پزشکی پردیس خودگردان در هر سال در دست خوش تغییراتی می شود که در متن مقاله توضیحات احتمالی شهریه ثابت و متغیر ارائه شده است.

  •    میزان افزایش شهریه پزشکی و پردیس خودگردان در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

 احتمالاً به میزان شهریه این دانشگاه هر سال حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد افزوده خواهد شد که در صورت اعلام جدول شهریه پزشکی پردیس خودگردان سال ۱۴۰۰ به روز رسانی خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق متعلق به اُستادیو میباشد و هرگونه بهره برداری پیگرد قانونی دارد.