بلاگ اُستادیو
 رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی ایران

رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی ایران

رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی بیش از یک دهه است که تحت عنوان راد (یعنی همان رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی) انجام می‌شود. این کار در ابتدا بین سالهای ۸۹ الی ۹۹ با هدف ایجاد رقابت سالم در بین دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین پیشرفت عملکرد دانشگاه ها و  پیدا کردن نقاط ضعف و تبدیل آنها به نقاط قوت راه اندازی شد.
 این رتبه بندی از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انجام می شود و از سال ۸۹ به صورت رسمی آغاز گشته است. از جمله مواردی که به آنها توجه می شود ساده سازی و قضاوت عادلانه بین دانشگاه‌ها از نظر دستاورد و میزان عملکردی است که ارائه داده اند و همچنین موارد دیگر مانند رویکردهای جدید و نتایج تحقیقات و بسیاری از عوامل دیگر در این رتبه بندی نقش خواهند داشت و سعی شده است این رقابت سالم باشد و دانشگاه‌ها را به پیشرفت سوق دهد.
این رتبه بندی بر اساس شاخصه های مختلفی که مهم ترین آن ها سطح علمی و تعداد مقالات ارائه شده است، انجام می شود و در سطح کشوری و جهانی، طبق شاخصه های مختلف، دانشگاه های معتبر را مقایسه می کنند و لیستی را ارائه می کنند. این مسئله باعث می شود رقابت سالمی بین افراد و دانشگاه های علمی جهان صورت بگیرد که نتیجه اش پیشرفت علمی برای بشریت است.

بهترین دانشگاه های علوم پزشکی ایران

بیش از 39649 مقاله در قالب کنفرانس و 23984  مقاله به صورت ژورنال و233573برای کشور خارجی توسط دانشگاههای علوم پزشکی منتشر شده است و در سال ۹۷ دانشگاه های علوم پزشکی به طور کلی17909  عضو هیئت علمی و دانشجو داشتند این رقم در بین جمعیت علمی کشور بسیار قابل توجه است و رقابت در بین این‌ دانشگاه ها می‌تواند عملکرد علمی را بالا ببرد و نتایج بسیار با ارزشی داشته باشد. از این طریق سطح علمی دانشگاه‌ها و همچنین تعیین نقش و ماموریت و الگوسازی و به کارگیری فناوری های ارتباطی به صورت بهتری انجام خواهد گرفت. در ادامه به 5 دانشگاه برتر علوم پزشکی ایران اشاره خواهیم کرد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۱۳ راه اندازی شده است و رتبه اول را در بین دانشگاه های علوم پزشکی ایران دریافت می کند. این دانشگاه شامل دانشکده های مختلف از جمله دانشکده طب ایرانی، دانشکده بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده توانبخشی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده پیرا پزشکی،  دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی و دانشکده مجازی می باشد. رتبه بی مصری که این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ بوده است و بر اساس مقالات داخلی در سال ۹۸ رتبه ۲ را کسب کرده است
دانشگاه علوم پزشکی تهران در شهر تهران واقع شده‌اند و دارای1330  دانشجو و1650 استاد می باشد. گفته می‌شود حدود ۷ هزار مقاله ی علمی در نشریه ها و گفتمان های داخلی این دانشگاه منتشر شده است و این دانشگاه صاحب امتیاز اول  در زمینه ی ارائه مقالات می باشد و تا به امروز ۵۱ همایش توسط این دانشگاه برگزار شده است.  مقاله های بین المللی این دانشگاه نیز به ۷ هزارمی‌رسد که شامل مقالات کنفرانسی و ژورنالی می باشد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد  شامل دانشکده بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده دندانپزشکی، مرکز آموزش فوریت های پزشکی درگز،  دانشکده طب سنتی و مکمل، دانشکده پرستاری قوچان و مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر می باشد.  این دانشگاه در سال ۱۳۲۸ تاسیس شده و ۲۸ بیمارستان را زیر نظر دارد.
 رتبه این دانشگاه در رتبه یک متری ۴ شده است و بر اساس مقالات داخلی ارائه شده رتبه یک را در سال 98 دریافت نموده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد د در خراسان رضوی واقع شده است و دارای 8300  دانشجو و ۹۱۱ استاد می باشد.  نزدیک به شش هزار مقاله علمی طی نشریات مختلف به همایش های برگزار شده توسط این دانشگاه ارائه شده است و این دانشگاه صاحب امتیاز ۲۹ مجله تخصصی می باشد و ۳۸ نمایش برگزار کرده است.  مقالات علمی معتبر بین‌المللی این دانشگاه حدود ۲۰ هزار تخمین زده می شود.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

این دانشگاه دارای دانشکده های متنوعی از جمله دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده توانبخشی، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشکده طب سنتی، مجتمع آموزش عالی سلامت ورامین، دانشکده فناوری های نوین پزشکی و دانشکده آموزش علوم پزشکی می باشد. رتبه وبو متریک آن در سال۲۰۲۰  اول و بر اساس مقالات تولید شده رتبه ۴ را در سال ۹۸ دریافت کرده است.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۳۹ راه اندازی شده است و در حال حاضر 12600   دانشجو و1414  در آن فعالیت می کنند. حدود  4148  مقاله علمی توسط این دانشگاه ارائه شده است و این دانشگاه به عنوان صاحب امتیاز و ناشر ۲۲ مجله تخصصی شناخته می‌شود و حدود ۴۵ همایش را مدیریت کرده است. تعداد مقالات معتبر و بین المللی آن ۶۷۱ می‌باشد.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه اصفهان از سطح علمی بالایی برخوردار است و در سال ۱۳۲۵ احداث شده است این دانشگاه شامل دانشکده داروسازی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده فناوری های نوین، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده بهداشت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشکده توانبخشی و دانشکده تغذیه و علوم غذایی می باشد.  رتبه و با متری که این دانشکده پنج اعلام شده است و بر اساس مقالات داخلی و بین المللی رتبه ۵ را در سال 98 دریافت کرده است.
این دانشگاه حدود ۹ هزار دانشجو و ۸۳۰ استاد را در خود جا داده است که با فعالیت مفید خود توانستند 3598   مقاله به چاپ رساند و این دانشگاه  ناشر انجمن های تخصصی می باشد و مسئول برگزاری ۱۸ همایش بوده است.  است مقالات معتبر آن که در سطح بین المللی ارائه شده اند حدود 23862 می باشند.

دانشگاه علورم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۳۵۳ احداث شده است و شامل7207  دانشجو و ۹۸۰ استاد است که در آن به صورت فعال مشغول هستند و توانسته اند حدود3505  مقاله معتبر در خلال نشریه ها و همایش های مختلف منتشر کنند.  این دانشگاه همچنین صاحب امتیاز ۹ مدال تخصصی می باشد و توانسته است ۲۹ همایش برگزار کند.  تعداد مقالات معتبر بین المللی آن به 22312 عدد می رسد.

رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی ایران 2021

رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس تعداد مقالات، سطح علمی و کیفی دروس، میزان مهارت و اشتغال و نمره های ارائه شده انجام می شود و با ایجاد رقابت سالم برای دانشگاه های معتبر در سراسر دنیا، باعث بهتر شدن سطح علمی خواهد شد. در ادامه به نتایج رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی ایران در سال 2021 در سطح جهانی می پردازیم.

رتبه جهانی
دانشگاه
151-175
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
500-401
دانشگاه علوم پزشکی ایران
500-401
دانشگاه علوم پزشکی تهران
600.501
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
600-501
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
600-501
دانشگاه  تبریز
+601
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
+601
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
+601
دانشگاه شاهد
+601 دانشگاه علوم پزشکی شیراز
+601 دانشگاه علوم پزشکی تبریز

ظرفیت دانشگاه های پزشکی ایران

شما می توانید از تعریف دانشگاه های روزانه، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد و ظرفیت پردیس خودگردان دانشگاه آزاد وارد رشته های  مختلف پزشکی شویم.  بالاترین ظرفیت به دانشگاه های روزانه اختصاص داده میشود و بعد پردیس خودگردان می تواند تا حدود ۶۰۰ نفر را پذیرش کنند باقی ظرفیت‌ها دیگر دانشگاه ها داده می شود و دانشگاههای پیام نور و غیرانتفاعی و علمی کاربردی این رشته ها را برگزار نمی کند. ظرفیت رشته پزشکی بسیار محدود است و داوطلبان این رشته با حداکثر رتبه ۱۰۰۰۰ کشوری می توان در یکی از رشته ها و دانشگاه ها درس بخوانند اما به صورت استثنا برخی دانشگاه ها داوطلبانی  با رتبه زیر ۱۰۰۰۰ نیز قبول می کنند.
به طور کلی دانشگاه های علوم پزشکی ایران از سطح علمی بالا و قابل قبولی برخوردارند و تنها در دانشگاه های روزانه، پردیس خود گردان، ظرفیت مازاد و پردیس های خودگردان دانشگاه آزاد دانشجو می پذیرد. ظرفیت این دانشگاه ها تا حدی محدود است و برای قبولی در آن ها باید رتبه ی زیر 10 هزار بیاورید می توانید در یکی از دانشگاه ها ثبت نام کنید. البته برخی دانشگاه ها با توجه به علاقه ی برخی از داوطلبان تجربی به رشته های دیگر، افرادی با رتبه ی پایین تر نیز قبول می کنند و شما باید با توجه به علایق و رتبه ی خود، انتخاب رشته کنید.
دیدگاه‌ها

تمامی حقوق متعلق به اُستادیو میباشد و هرگونه بهره برداری پیگرد قانونی دارد.