بلاگ اُستادیو
مدرک دانشگاه آزاد

مدرک دانشگاه آزاد

شاید تا چندین سال قبل، بحث سر رتبه علمی و جایگاه مدرک دانشگاه سراسری با مدرک دانشگاه آزاد قابل مقایسه نبود، اما آمارها در چند سال اخیر وضعیت را تغییر داد. البته که همچنان، تنها مدرک مورد پذیرش در برخی سازمان‌ها مدرک دانشگاه سراسری است، اما رتبه علمی و فنی برخی دانشگاه‌های آزاد و توانایی ورود به بازار کار برای دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه آزاد، به مراتب شرایط بهتری دارد. همراه استادیو باشید.
 با هزار امید و آرزو کنکور می‌دهید تا در نهایت رتبه دلخواهتان را به دست آورید و به نقشه‌ای که برای آینده‌تان کشیدید، جامه عمل بپوشانید، اما با اعلام رتبه‌ها می‌بینید وضعیت جور دیگری است و شما نمی‌توانید در دانشگاه دولتی موردنظرتان پذیرش شوید. آیا دنیا به آخر می‌رسد؟ مسلماً نه.

مدرک دانشگاه آزاد معتبر است؟

شاید هر جا که صحبت از اعتبار یک مدرک دانشگاهی می‌شود، منظور بار علمی و پژوهشی مدرک دانشگاه آزاد یا دولتی است. بااین‌حال اعتبار یک مدرک تحصیلی بسته به موقعیت‌های مختلف، متفاوت است. یک زمانی هدف شما از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل، ورود به بازار کار است. در این صورت اعتبار مدرک شما بر اساس شرایط و میزان ورود به بازار کار قابل تعیین است؛ اما زمانی که قصدتان از ادامه تحصیل، کسب مدارج علمی و یا ادامه تحصیل در خارج از کشور باشد، معیار اعتبار مدرک فرق می‌کند. به طور کلی، اعتبار یک دانشگاه بر اساس فاکتورهای زیر سنجیده می‌شود:

  • اعضای هیئت علمی
  • تعداد مقالات
  • امکانات و تجهیزات
  • شهر و رشته مورد نظر

فرقی نمی‌کند چه برای اپلای اقدام می‌کنید یا قصد ادامه تحصیل دارید، اگر بحث شهریه را در نظر نگیریم، دانشگاه‌ آزاد، به خصوص در برخی واحدها، از نظر اعتبار مدرک سطح بالایی دارد. مگر زمانی که بخواهید در مصاحبه تحصیلات تکمیلی شرکت کنید که در آن صورت داشتن یک رزومه قوی می‌تواند اعتبار مدرکتان را نیز پوشش دهد. اگرچه جایگاه دانشگاه آزاد در بین دانشگاه‌های دولتی، پس از دانشگاه دولتی روزانه و شبانه است، اما اعتبار مدرک دانشگاه آزاد، تخصص و مهارت بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، در جایگاه بالاتری قرار گرفته است. این موضوع را می‌توانید در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد و بازار کاری که به دست گرفتند، ببینید.

 مدرک دانشگاه آزاد مورد تأیید وزارت علوم است

 شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا مدرک دانشگاه آزاد مورد تأیید وزارت علوم است یا خیر. در رشته‌های مجاز دانشگاه آزاد، می‌تواند خیال‌تان راحت باشد که مورد تأیید وزارت علوم است. طبق گفته مدیرکل آموزش عالی وزارت علوم، تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آزاد یا غیرانتفاعی زیر نظر وزارت علوم بوده و نماینده وزیر علوم در تمام هیئت امنای این دانشگاه‌ها حضور دارد. درواقع، رشته‌هایی که در دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف ارائه می‌شود، مورد تأیید سازمان سنجش و وزارت علوم است.

مدرک دانشگاه آزاد از کجا صادر می‌شود

زمانی که از یکی از واحدهای دانشگاه آزاد فارغ التحصیل می‌شوید،لازم است که بدانید مدرک دانشگاه آزاد از کجا صادر می شود. پرونده شما، توسط دانشکده مربوطه بررسی می‌شود. سپس مدرک شما به اداره کل دانش آموختگان واحدی که در آدرس خواندید، ارسال می‌شود و پس از بررسی، برایتان مدرک موقت صادر شده که تا زمان آماده شدن مدرک اصلی کارتان را راه بیندازد. سپس پرونده شما از دبیرخانه واحد به دبیرخانه سازمان مرکزی ارسال شده و به اداره کل دانش آموختگان ارجاع داده می‌شود تا دانشنامه را برایتان صادر کند. سپس این اداره، اصل مدرک را از دبیرخانه سازمان به واحد مبدأ ارسال می‌کند که شما در نهایت می‌توانید با مراجعه به واحد دانشگاهی‌تان دانشنامه خود را دریافت کنید.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد برای اپلای

در مورد اپلای و پذیرش از دانشگاه‌های خارجی، هر مدرک دانشگاهی اعم از مدرک دانشگاه آزاد یا دولتی با هرمعدلی قاب قبول نیست با هر معدلی قابل قبول نیست. اکثر اساتید دانشگاه‌های مطرح و معروف دنیا با دانشگاه‌های معروف کشورهای مختلف ارتباط دارند. البته این قضیه به معنای عدم پذیرش از دانشگاه‌های غیر معروف نیست. چه بسا در چند سال اخیر، دانشجویانی که از دانشگاه‌های آزاد همچون واحد علوم تحقیقات برای پذیرش اقدام کردند، موفق‌تر از دانشجویان سراسری بودند. برای پذیرش دانشگاه‌های خارجی، مسئله‌ای که اهمیت دارد، نمره زبان، معدل و مقاله است؛ یعنی ممکن است شما با معدل 18 که از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شدید و نمره آیلتس 7 دارید، شانس پذیرش بیشتری نسبت به کسی که با معدل 15 از دانشگاه سراسری معمولی، با نمره آیلتس 6.5 فارغ التحصیل شده، داشته باشید. با پیشرفت‌های علمی و سختگیری‌هایی که دانشگاه آزاد داشته، رتبه‌های علمی خوبی دارد. عزیزانی که از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شدند، می‌توانند در اکثر کشورهای اروپایی و برخی از شهرهای کانادا، پذیرش شوند و با اخذ ویزای تحصیلی به ادامه تحصیل بپردازند.

مدرک دانشگاه آزاد بهتر است یا دولتی

اگرچه این روزها بیشتر از مدرک، مهارت است که حرف اول را می‌زند،اما همیشه این سوال پیش می آید که مدرک دانشگاه آزاد بهتر است یا دولتی اما نمی‌توان منکر این قضیه شد که اپلای برای فارغ‌التحصیلانی که در دانشگاه سراسری روزانه یا شبانه فارغ التحصیل شدند، راحت‌تر است. با این وجود، رشد و پیشرفت علمی دانشگاه‌ها علوم کاربردی، پیام نور و آزاد در چند سال اخیر، بالاتر رفته و ارزش مدرک این دانشگاه ها در برخی رشته‌ها از دانشگاه‌های سراسری معمولی نیز بیشتر است. به طور معمول، می‌توان گفت که شرایط کاری و بازار کار امروز، فارغ از اینکه به مدرک شما نگاه کند، به مهارت شما توجه می‌کند. مهارت و تخصص مورد نیاز در بازار کار، چیزی است که برتری شما را نشان می‌دهد. در غیر این صورت، سطح علمی و مدرک شما در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد و در برخی رشته‌ها، از مدرکی که از دانشگاه سراسری سطح متوسط دریافت می‌کنید، بالاتر است. با این وجود نهایتاً همه چیز به هدف و شرایط شما بستگی دارد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد برای المان

پس تا به اینجا دانستیم که مدرک دانشگاه آزاد و سراسری تأثیر چندانی در روند دریافت پذیرش ندارد؛ اما در مورد کشور آلمان چطور؟ اگر هنوز وارد دانشگاه نشده و تنها مدرک دیپلم دارید، بایستی در کنکور سراسری پذیرفته شوید تا شرایط لازم برای پذیرش دانشگاه دولتی آلمان داشته باشید. در این صورت یک دوره یک ساله کالج را در آلمان می‌گذرانید و در صورتی که نمره لازم را کسب کنید، می‌توانید وارد دانشگاه‌های آلمان شوید. اما اگر به طور مستقیم بخواهید برای دانشگاه آلمان اقدام کنید، فرقی نمی‌کند که مدرک شما از دانشگاه دولتی یا سراسری است. بایستی شرایط دیگر برای ورود به دانشگاه موردنظرتان داشته باشد. البته شانس پذیرش برای کسانی که در دانشگاه‌های سراسری معتبر درس خواندند ممکن است نسبت به کسانی که فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستند، بیشتر باشد؛ اما با داشتن این مدرک نیز می‌توانید با کسب امتیازهای لازم و فاکتورهای دیگر شانس پذیرش در دانشگاه آلمان را داشته باشید.

آیا با مدرک دانشگاه آزاد می‌توان معلم شد

 شاید برای بسیاری از دانش آموختگان سؤال باشد ک آیا با مدرک دانشگاه آزاد می‌توان معلم شد یا خیر. در شرایطی که برای معلم شدن در وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است، علاوه بر داشتن شرایط عمومی، گذراندن یک دوره مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان است. این دانشگاه از طریق کنکور سراسری اقدام به جذب دانشجو می‌کند. در صورتی که قصد دارید معلوم شوید بایستی کنکور سراسری را شرکت کرده و کد رشته مربوط به همان دانشگاه را در انتخاب های اول خود بیاورید.
برای معلم شدن، بایستی از شرایط اختصاصی همچو شرایط زیر برخوردار باشید:

  • تراز بالای 6500 در کنکور سراسری داشته باشید
  • رابطه استخدامی یا تعهد خدمت به نهاد یا سازمان دولتی یا غیردولتی نداشته باشید.
  • حداکثر سن برای ورود به دانشگاه، 24 است.
  • در دوره دوم متوسطه حداقل نمره 14 را آورده باشید.
  • برای انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان مجاز شده باشید.
  • در هر یک ز کد رشته محل‌های اعلام شده از سمت آموزش و پرورش، جزو داوطلبان بومی باشید.

چه کشورهایی مدرک دانشگاه آزاد را قبول دارند

قوانینی که برای پذیرش دانشجو در کشورهای مختلف وجود دارد، یکسان نیست؛ اما معمولاً دانشگاهی که در ایران تحصیل می‌کنید، در کنار فاکتورهای دیگر همچون مدرک زبان، رزومه، معدل و. سنجیده می‌شود و گاهی شاید اصلاً مهم نباشد که مدرکتان از دانشگاه سراسری است یا آزاد! به طور کلی، در اروپا و کانادا، پیش از اینکه مدرک دانشگاهی شما مهم باشد، رزومه و سابقه تحصیلی، کاری و علمی‌تان مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بنابراین در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌توانید با داشتن نمره زبان و یک رزومه پربار و حرفه‌ای، با داشتن مدرک دانشگاه آزاد، اپلای کنید.

روش استعلام مدرک دانشگاه آزاد

برای استعلام مدرک دانشگاه آزاد، کافی است وارد سایت https://alumni-iau.org/ شوید و در قسمت ثبت استعلام مدرک تحصیلی، اطلاعات خود را وارد کنید و سپس روی گزینه استعلام اقلام هویتی کلیک کنید. برای ورود به سامانه نیاز به اطلاعات هویتی دارید که در مدرک تحصیلی‌تان ثبت کردید. در نظر داشته باشید که کد ملی خود را به صورت درست وارد کنید چون در صورت وارد کردن اطلاعات غلط، سامانه مورد نظر مسدود می‌شود. اگر برای سامانه استعلام مدرک تحصیلی، نام و نام خانوادگی‌تان با مدرک تحصیلی مغایر بود و با خطای هویتی مواجه شدید، مجدد پرونده را با نام و نام خانوادگی مدرک خود بارگذاری کنید. پس از وارد کردن اطلاعات تحصیلی، روی گزینه دریافت تأیید متقاضی کلیک کنید و فرم را تکمیل کنید.

مدت زمان صدور مدرک دانشگاه آزاد

از زمان فارغ التحصیلی تا زمانی که مدرک دانشگاه آزاد صادر شود، معمولاً بازه دو هفته‌ای زمان می‌برد. مدرک موقت شما حداکثر ظرف دو هفته پس از تحویل مدارک و ارائه فرم تسویه حساب، انجام می‌شود. طی دو سه روز پس‌ازآن نیز می‌توانید ریز نمرات را جهت ارائه به ادارات داخل کشور، ارائه دهید. در صورت درخواست دانشنامه نیز می‌توانید طی 72 ساعت، آن را تحویل بگیرید.

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق متعلق به اُستادیو میباشد و هرگونه بهره برداری پیگرد قانونی دارد.